Het campagneconcept: ‘Opnieuw is het nieuwe nieuw’
‘Nieuw’ is tegenwoordig niet meer per se een synoniem voor ‘beter’, ‘functioneler’, ‘mooier’, integendeel: er is een groeiend enthousiasme voor ‘opnieuw’. Opnieuw betekent hergebruik, recycling, upcycling (mooier/beter maken, pimpen), slimmer toepassen. Werd ‘opnieuw gebruiken’ voorheen nog vaak geassocieerd met geitenwollensokken, tegenwoordig is het sexy. Steeds meer mensen omarmen ‘opnieuw’: niet alleen als een betere maar ook als een inspirerende optie voor de planeet én voor henzelf.
> Kennis delen met een prikkelend programma
Samen met de afdelingen beleid & assetmanagement bedachten en organiseerden we een prikkelend programma, waarin kennisdelen en inspireren centraal stond. Op maandag trapte Heemraad Leo Stehouwer en aannemer GMB samen met de beleidsadviseurs het programma af met de presentatie ‘Stappen maken in circulariteit’.
Maurice Hamels en John Rijken volgden op dinsdag met de workshops ‘Circulair Gemaal’. Ze namen afgelopen jaar deel aan de workshop CIRCO Track circulaire gemalen. Na afloop barstten ze van de praktische ideeën. En natuurlijk willen ze deze kennis graag met hun collega’s delen.
Op donderdag was het de beurt aan de Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht. Tijdens de Innovatie Collegetour namen ze de medewerkers van Waterschap Hollandse Delta mee in het concept van Circulair Bedrijvenpark Ambachtsezoom. Directeur Roland Visser sloot de week met een trots gevoel af.
Door middel van ruim 100 ‘weetjes’-posters die door het hele gebouw waren opgehangen, werd het bewustzijn verder aangewakkerd. Leuk weetje… alle input voor de weetjes kwam van de medewerkers zelf.
> Medewerkers met inspirerende verhalen in de spotlights
Niet altijd is het zichtbaar hoeveel medewerkers daadwerkelijk met circulariteit en duurzaamheid aan de slag zijn. En dat is jammer, want juist zichtbaarheid inspireert collega’s en daarmee wordt zowel de bewustwording als de kennis vergroot. Voorafgaand aan de campagne ging Met Inspiratie daarom binnen het waterschap op zoek naar medewerkers die met hun ideeën en ervaringen anderen enthousiast kunnen maken. We verzamelden de mooiste verhalen en werkten deze uit in prikkelende interviews. Onder het motto ‘Opnieuw is het nieuwe nieuw’ communiceerden we iedere dag via intranet en Linkedin een interview waarin WSHD’ers – met telkens een verrassend inzicht – vertellen over hun projecten en ideeën rondom het thema circulariteit.
> Circulaire mini-tentoonstelling: een ware beleving
Last but not least bedachten we de circulaire mini-tentoonstelling en plaatsten deze in de centrale hal van waterschap Hollandse Delta. Hiermee wekten we het begrip circulariteit verder tot leven en maakten we de beleving compleet. Binnen twee weken maakten we er onder het motto ‘Opnieuw is het nieuwe nieuw’ samen met de enthousiaste leveranciers Drentea Office Furniture, Rever Interieurprojecten, Rotterzwam, Wijngaarden Veiliggoed en de WSDH-collega’s van buiten een waar circulariteit feestje van.