Circulariteit: bewustwordingsstrategie & campagne waterschap

Het campagneconcept: ‘Opnieuw is het nieuwe nieuw’


‘Nieuw’ is tegenwoordig niet meer per se een synoniem voor ‘beter’, ‘functioneler’, ‘mooier’, integendeel: er is een groeiend enthousiasme voor ‘opnieuw’. Opnieuw betekent hergebruik, recycling, upcycling (mooier/beter maken, pimpen), slimmer toepassen. Werd ‘opnieuw gebruiken’ voorheen nog vaak geassocieerd met geitenwollensokken, tegenwoordig is het sexy. Steeds meer mensen omarmen ‘opnieuw’: niet alleen als een betere maar ook als een inspirerende optie voor de planeet én voor henzelf.

> Medewerkers met inspirerende verhalen in de spotlights

Niet altijd is het zichtbaar hoeveel medewerkers daadwerkelijk met circulariteit en duurzaamheid aan de slag zijn. En dat is jammer, want juist zichtbaarheid inspireert collega’s en daarmee wordt zowel de bewustwording als de kennis vergroot. Voorafgaand aan de campagne ging Met Inspiratie daarom binnen het waterschap op zoek naar medewerkers die met hun ideeën en ervaringen anderen enthousiast kunnen maken. We verzamelden de mooiste verhalen en werkten deze uit in prikkelende interviews. Onder het motto ‘Opnieuw is het nieuwe nieuw’ communiceerden we iedere dag via intranet en Linkedin een interview waarin WSHD’ers – met telkens een verrassend inzicht – vertellen over hun projecten en ideeën rondom het thema circulariteit.